Reïntegratie

Het effect van (langdurige) ziekte

Wanneer je een tijd last hebt gehad van psychische klachten, bent behandeld in de GGZ en langdurig uit het arbeidsproces bent geweest, kan er een drempel zijn om weer te gaan werken. Jouw leven is veranderd. Zelf ben je veranderd en vaak ook je relaties. Je hebt jezelf op een andere manier leren kennen en vindt misschien andere dingen belangrijker dan voor je ziekte.

Terug of een andere weg inslaan

Teruggaan naar je oude omgeving, ook je werkomgeving, kan heel confronterend zijn. Je ervaart het verschil tussen het moment voor de uitval en nu. Jouw leven is op een persoonlijk niveau verder gegaan, net als de ontwikkelingen op de werkvloer, zowel praktisch als de onderlinge sfeer. Mensen kijken anders naar jou en hebben andere verwachtingen. Los daarvan heb je misschien andere interesses (her)ontdekt.Je kunt een kloof ervaren tussen jezelf en de mensen die je opnieuw ziet.

Wat ga je doen? De kloof overbruggen of een andere weg inslaan? Dit alles kun je beslissen tijdens een Werkfit Traject.

Nog nooit gewerkt
Stel dat je op een heel jonge leeftijd al arbeidsongeschikt (bijvoorbeeld Wajong) bent verklaard, maar je moet zonder of met heel weinig werkervaring nu toch reïntegreren. Je hebt misschien een idee hoe het is om te werken, hoe jij je zou voelen in een werkomgeving, met collega's en taken. Toch heb je dit nooit ervaren. Wij bieden een omgeving waar je die ervaring kunt opdoen, samen met anderen, die ook een GGZ achtergrond hebben.

In een reïntegratietraject werken we aan de volgende onderdelen:

Ervaringsdeskundigen

Wij staan naast jou bij de (her)ontdekking van jezelf, het nemen van beslissingen en het zetten van de eerste stappen voor re-integratie. Zelf zijn wij ooit deze weg gegaan en we kennen de hindernissen en mogelijkheden.

Neem via onderstaand formulier contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken:

Extra mogelijkheden om via het UWV te re-integreren

Vanaf 1 mei 2019 vergoed het UWV extra hulp voor jouw re-integratie. Wij kunnen deze hulp bieden.

Wanneer je door psychische klachten in een isolement bent geraakt en weinig of geen contact meer hebt met mensen buitenshuis.

Wanneer je niet weet hoe je met re-integreren moet beginnen.
Wanneer vaste dagbesteding of vrijwilligerswerk eigenlijk al een te grote stap voor je is.

Bij Stichting BAB werken mensen die dit ook hebben meegemaakt. Zij weten hoe je kunt opkrabbelen en weer een nieuw leven opbouwen. Een fijn leven met vriendschappen, leuke bezigheden en uiteindelijk zinvol werk.

Huisbezoek of een afspraak in een omgeving waar jij je meer op je gemak voelt, is mogelijk. Durf jij deze allereerste stap te zetten?

Neem contact op met:

• Margriet Pakvis via margriet.pakvis@stichting-bab.nl
  • Peter Pakvis via 06-36159154 (bellen, sms, whatsapp)

Of kom vrijblijvend langs op onze Open Info Desk aan De Gaarde 51 in Den Haag.

Hulp nodig bij de uitleg van jouw ADHD aan de buitenwereld?

Klik op het logo om naar een heel mooi hulpmiddel te komen, wat je kunt gebruiken bij eventueel een sollicitatie, functioneringsgesprek, uitleg aan familie en vrienden en meer.